mindfulness in therapie, coaching en trainingen

Walgen is best gezond

Ger Schurink, 19 maart

In de Universiteitskrant Groningen (19 maart) staat een interessant stukje over de rol van gezichtsspieren bij het verwerken van emoties.

Als je negatieve emoties onderdrukt, zie je de wereld om je heen een tijd negatiever dan iemand die bijvoorbeeld bij de soep gewoon hard ‘blèh!’ heeft geroepen. Dat blijkt uit het onderzoek van Judith Grob, waarop ze 19 maart zal promoveren.
“In veel situaties tonen mensen hun emoties niet”, zegt Grob. “Ze houden zich in, omdat dat wenselijk is op dat moment. Wat ik heb ontdekt is dat mensen die walging onderdrukken, in de daarop volgende minuten situaties veel negatiever beoordelen, dan personen die hun emoties de vrije loop laten.”

“Het is interessant te zien dat bij zowel bewust onderdrukken van emoties, als onbewust door een pen in de mond te klemmen, dezelfde negatieve gevoelens een tijd blijven hangen. Blijkbaar verwerken en ontladen we onze negatieve emoties onder meer door bepaalde spieren in het gezicht te gebruiken.”
Klik voor het voor het volledige artikel op:
Walgen_is_best_gezond_.pdf

image
Gevoelens niet voelen is ongezond

De bevindingen van Grob komen overeen met wat in wetenschappelijk onderzoek in de afgelopen jaren steeds duidelijker is geworden: achter verschillende emotionele problemen en ernstige psychische klachten schuilt vaak het zelfde mechanisme. Dat is het vermijden van het ervaren van onprettige gevoelens. Die gevoelens proberen we op allerlei manieren te voorkomen, te negeren, te onderdrukken of te bestrijden. Dat heeft meestal slechts een tijdelijk effect, namelijk tot de volgende aanleiding dezelfde reactie weer oproept.
Op een betere manier reageren, in plaats van op de bekende ingesleten wijze, houdt dus in dat je die onaangename gevoelens moet toelaten en de ruimte moet geven.

Dat komt ook overeen met hoe wij op een gezonde manier verdriet, boosheid of angst verwerken. Vooral bij kinderen is dit duidelijk te herkennen. Als een kind bijvoorbeeld is gevallen, dan is het meestal voldoende dat het zijn gevoelens even kan toelaten en uiten waarna het even later weer vrolijk verder speelt. Ook met de uitdrukking dat je angst onder ogen moet zien wordt hetzelfde bedoeld: je gevoelens er laten zijn, zo vaak en zo lang als nodig is. Gevoelens voelen is een voorwaarde voor het verwerken van die gevoelens. Maar vaak gaat dat niet zo makkelijk met heftige gevoelens en gewoontepatronen die al jaren bestaan. In volgende hoofdstukken wordt hierop uitvoeriger in gegaan.

Exposure, jezelf blootstellen aan situaties die je uit de weg gaat, is de basis van veel succesvolle therapievormen. Mindfulness werkt omdat je leert je emoties toe te laten. Daardoor durf je meer dingen te doen en kun je ook beter de confrontatie aan gaan met situaties die je anders vermijdt.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Als je wilt reageren op dit artikel, vul dan het onderstaande formulier in. Om ongewenste mail/spam tegen te gaan worden reacties niet automatisch geplaatst. Ze worden dus eerst even bekeken en verschijnen pas op een later tijdstip in het weblog.

Uw naam

Uw mailadres

Uw reactie

laat mij weten als iemand hierop reageert

onthoud mij

vul deze gegevens ook in: