mindfulness in therapie, coaching en trainingen

Scherp focussen

Ger Schurink, 30 augustus 2015

Wat is het?

Scherp focussen is je concentreren op wat het meest belangrijk is tijdens een activiteit.

Wat is het doel?

Het helpt je om alert en kalm bij de les te blijven te blijven, zelfs onder grote druk.

Hoe doe je het en hoe vaak?

Je past scherp focussen toe tijdens dagelijkse bezigheden, zo vaak als je wilt. Je stelt vooraf vast waarop je je aandacht wilt richten en tijdens een activiteit concentreer je je op wat het meest belangrijk voor je is.

Scherp focussen:


Vaak handelen we op de automatische piloot. We zijn uren achter elkaar bezig met van alles en nog wat zonder dat we ons echt bewust zijn of we doen wat we van plan waren te doen. We worden dan vooral gestuurd door de omstandigheden met weinig of geen bewuste keuze.
Scherp focussen is geconcentreerde aandacht tijdens een handeling of een taak. Het is mindfulness in actie. Het helpt je niet alleen om te doen wat je van plan was te doen maar het is ook een methode die helpt om zo goed mogelijk alert en kalm te blijven terwijl je een taak uitvoert, zelfs onder grote druk. Als je te gespannen aan iets begint zal je prestatie hier onder lijden en zul je meer energie verbruiken dan nodig is. Als je te ontspannen bent, mis je scherpte om het goed te doen en steek je er te weinig energie in. De vaardigheden die je geleerd hebt bij Centreren en Opmerken helpen nu om de zaken die je dreigen af te leiden, snel te herkennen zonder er in meegesleurd te worden.

Enkele voorbeelden:


  • Je poetst je tanden terwijl je met je volledige aandacht bij het bewegen van de tandenborstel bent en wat je in je mond voelt, in plaats van dat je met je gedachten elders bent en op de automatische piloot handelt.

  • Je doet boodschappen terwijl je je aan je lijstje houdt en je niet laat afleiden door al het andere dat in de supermarkt je aandacht trekt.

  • In een gesprek kijk en luister je nauwkeurig naar de ander, terwijl je allerlei afleidende gedachten laat voor wat ze zijn.

  • Terwijl je aan een tekst werkt, op je computer, blijf je bij je taak en merk je de impulsen op om iets anders te doen, zonder daar gehoor aan te geven, zoals even de email checken.

  • Bij duursporten als zwemmen en hardlopen richt je je aandacht bijvoorbeeld op het soepel en efficiënt bewegen van de armen en benen, terwijl je in de gaten houdt of de rest van je lichaam ontspannen is en je een tolerante houding hebt tegenover ongemak of vermoeidheid.


image

De eerste stap bij Scherp focussen is even de tijd nemen om vast te stellen hoe je de taak gaat aanpakken. Waar richt ik straks mijn aandacht op? Welke lichaamshouding, mentaliteit en welk tempo past daarbij? Wat zijn de gebruikelijke afleiders en hoe ga ik daar straks mee om?
Vervolgens begin je met de activiteit en richt je je aandacht op de kern van de taak en de juiste balans van inspanning/ontspanning of alertheid/rust.
Tijdens de uitvoering heb je de meeste aandacht voor wat je gekozen hebt als aandachtsfocus. Een klein deel van de aandacht is, net zoals bij de oefening Opmerken, gericht op wat op wat er nog meer is in de binnen- en buitenwereld. Door op deze manier je aandacht te verdelen word je je eerder bewust van het afdwalen van je taak en kun je jezelf corrigeren.

Net als bij de andere aandachtoefeningen is de standaardmanier om met afleidingen om te gaan, de aandacht weer te richten: grotendeels op taak en deels op de rest. Als de afleiding erg hardnekkig is dan kan het helpen om in gedachten te zeggen: "Daar kom ik later op terug" of kortweg "Later". Zo laat je als het ware jezelf weten dat je je bewust bent van iets dat steeds opkomt en dat je er op een ander moment aandacht aan wilt besteden.

Instructies

  • Scherp focussen gebruik je tijdens een taak of activiteit met het doel om die geconcentreerd uit te voeren.


  • Stel eerst vooraf vast waar je je aandacht op wilt richten en hoe je de handelingen wilt doen. Ga na wat de gebruikelijke bronnen van afleiding zijn en hoe je daar mee omgaat. Neem even kort de tijd om je in gedachten voor te stellen hoe de activiteit naar wens verloopt.


  • Het bepalen van waar je je aandacht op wilt richten kan in het begin moeilijk zijn. Vaak moet je het enkele keren uitproberen totdat je je juiste aanpak gevonden hebt.


  • Tijdens de activiteit merk je voortdurend op wat je aandacht trekt en als dat niet van belang is dan richt je je aandacht weer op wat je gekozen hebt als aandachtsfocus.


  • Meestal is het voldoende om je aandacht weer te richten nadat iets anders de aandacht trok. Als hetzelfde onderwerp zich steeds weer aandient kun je in gedachten zeggen: “Later”.


  • Sta na de activiteit nog even stil bij hoe het gegaan is en wat eventuele verbeterpunten zijn.


Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Als je wilt reageren op dit artikel, vul dan het onderstaande formulier in. Om ongewenste mail/spam tegen te gaan worden reacties niet automatisch geplaatst. Ze worden dus eerst even bekeken en verschijnen pas op een later tijdstip in het weblog.

Uw naam

Uw mailadres

Uw reactie

laat mij weten als iemand hierop reageert

onthoud mij

vul deze gegevens ook in: