mindfulness in therapie, coaching en trainingen

Mindfulness werkt!

Ger Schurink, 12 maart

Mindfulness is booming. De GGZ gebruikt de trainingen en de vakbond CNV wil meditatie zelfs opnemen in de cao’s. Het werkt namelijk echt. “Het is een hype, maar wel eentje die we serieus moeten nemen.”
Met deze tekst begint een artikel in de Universiteitskrant Groningen (12 maart)*
hhttp://www.uk.rug.nl/archief/jaargang38/25/15a.php

Hoogleraar geestelijke gezondheid Hetty Zock wordt geinterviewd vanwege een studiemiddag die het studiecentrum voor geestelijke gezondheid KSGV vrijdag samen met de theologische faculteit organiseert.

Ook deze tekst staat net zoals veel andere publicaties in de media weer bol van de uitspraken die de misverstanden over mindfulness versterken. Ik citeer er een paar:
“Het is deel van een nieuwe spiritualiteit”
"Mindfulnesstherapeuten werken met ademhalingsoefeningen, zitoefeningen en bodyscans"
"Het enige wat helpt is loslaten. Relativeren.”
"Net als bij meditatie werkt bidden op de hersenen en dus op het lichaam"

image

Combineer de voordelen van bidden & mediteren !

  • Mindfulness is, als methodiek in de GGZ, geen nieuwe spiritualiteit.

  • Mindfulnesstherapeuten oefenen niet in ademhalen of zitten. Mindfulness wordt als een van de vele methoden gebruikt bij de behandeling van psychische klachten.

  • Loslaten en relativeren zijn niet de instructies bij mindfulness. Het gaat juist om toelaten wat er is en 'niks' doen.

  • Bidden en meditatie zijn niet vergelijkbaar. Dat iets op de hersenen werkt en dus op het lichaam is een nietszeggende uitspraak als dat niet verder wordt toegelicht.


Jammer dat dit soort publicaties steeds weer in de media verschijnen.

Een ander voorbeeld dat eigenlijk ook wel komisch is is het volgende boek: 'Blonde Boedhha, een leeg blond hoofd, eindelijk ! De auteur is Sanne Wurzer (24) die drie maanden in het Osho Meditation Resort in Poona, de voormalige ashram van de Bhagwan verbleef. Haar belevenissen beschrijft ze in haar boek. Blijkbaar is haar blonde hoofd toch nog niet zo leeg als de titel van haar boek aangeeft. Op haar website http://www.blondeboeddha.nl schrijft ze op de webpagina 'Auteur":

Er zitten zoveel stemmetjes en persoonlijkheden in me, dat ik er soms ff moe van word. Maar sinds ik mediteer loopt dat tuig, gajes, schorriemorie en ‘t overig gespuysch veel meer in de maat van mijn rustig kloppend hart dan ooit tevoren. En ok, aan de oppervlakte weet ik dan niet meer wie ik allemaal ben, too much, too many.

image

Kop op Sanne! Misschien moet je het advies van hoogleraar geestelijke gezondheid Hetty Zock opvolgen: "Het enige wat helpt is loslaten. Relativeren.”
Ik denk dat je grote wens niet in vervulling zal gaan: het hebben van een hoofd dat niet alleen blond is maar ook leeg.

Natuurlijk kun je je gedachten niet stoppen en een leeg hoofd krijgen. In ieder geval niet voor lang. Trouwens, hoe meer je je best doet om gedachten onder controle te houden, hoe hardnekkiger ze terugkomen.
Het is een veel voorkomend misverstand dat mediteren een manier zou zijn om je hoofd leeg te maken. Hoewel het wel eens rustig in ons hoofd kan zijn, is er steeds ‘denken’ in ons brein. Je kunt het vergelijken met de zoekmachine Google. Op de achtergrond ‘denkt’ het brein door, 24 uur per dag en laat met een grote regelmaat de resultaten op 'het scherm' zien. In meditatie leer je om je gedachten er te laten zijn zonder er iets mee te doen. Je houding tegenover gedachten verandert: ze zijn er maar je krijgt er steeds minder last van. Je wordt dus ‘vrijer’ ten opzichte van gedachten.

*Met dank aan T. Sibculo die me op het artikel in de Universiteitskrant wees

Op 17-03-2009 schreef Bart Oosting het volgende:

"Loslaten en relativeren zijn niet de instructies bij mindfulness. Het gaat juist om toelaten wat er is en 'niks' doen.

We laten dus de experientiele vermijding en de cognitieve fusie los. Heeft ze toch ergens gelijk.

 

Als je wilt reageren op dit artikel, vul dan het onderstaande formulier in. Om ongewenste mail/spam tegen te gaan worden reacties niet automatisch geplaatst. Ze worden dus eerst even bekeken en verschijnen pas op een later tijdstip in het weblog.

Uw naam

Uw mailadres

Uw reactie

laat mij weten als iemand hierop reageert

onthoud mij

vul deze gegevens ook in: