mindfulness in therapie, coaching en trainingen

Mindfulness is een aandacht- en een emotieregulatietraining

Ger Schurink, 1 januari 2014

Wetenschappelijk onderzoek naar de werkingsmechanismen van mindfulness is nog vrij recent. De meest bekende verklaringsmodellen zijn decenteren, psychologische flexibiliteit, waarden, emotieregulatie, zelfcompassie, spiritualiteit, veranderingen in het brein en veranderingen in aandacht en werkgeheugen. Naast deze werkingsmechanismen zijn er nog andere drie minder bekende maar toch belangrijke verklaringsmodellen: het Interacting Cognitive Subsystems theorie (ICS), een boeddhistisch psychologisch model van mindfulness (BPM) en de therapeutische empathie.

Deze verschillende verklaringen voor de werkzaamheid van mindfulness zijn te ingewikkeld voor behandelaars en patiƫnten. In de praktijk is behoefte aan een verklaringsmodel dat overzichtelijk is en aansluit bij wat al bekend is over de werkingsmechanismen van andere psychologische interventies. Een verklaring die uitgaat van het reguleren van aandacht en emoties voldoet hieraan
Uitleggen dat mindfulness werkt omdat het de aandacht- en emotieregulatie traint geeft patiƫnten en behandelaars houvast.

image

Met behulp van een recente probleemsituatie van de client kan dit aan hem of haar uitgelegd worden. Er is bij emotionele problemen steeds sprake van een directe anleiding die gevolgd wordt door onaangename, pijnlijke gevoelens. Hierop ontstaat een afwijzende reactie: dit is vervelend, dit wil ik niet en het moet ophouden. Daarna worden er tegenmaatregelen genomen om de vervelende lichamelijke reacties en gedachten kwijt te raken door een bepaalde manier van denken en handelen.
Door de aandacht te trainen wordt je je sneller bewust van dit patroon en kun je beter de aandacht bij de taak houden zonder direct impulsief en automatisch te reageren. Je leert als het ware op afstand je eigen toestand en activiteiten waar te nemen. Dit levert niet alleen inzicht op maar geeft ook de keuze om op een aandere, passende manier te reageren.
Naast het sturen van de aandacht wordt bij het mediteren geleerd om afleidingen op te merken en er niet verder op in te gaan. Omdat gevoelens de moeilijkste afleidingen zijn is mediteren een voortdurende confrontatie met lastige lichamelijke reacties en gedachten. Je leert om veel soepeler met emoties om te gaan.

In de bijlage Hoe_werkt_mindfulness.pdf worden de meest gangbare verklaringsmodellen voor de werkzaamheid van mindfulness kort besproken. Mindfulness als aandacht- en emotieregulatietraining komt uitvoerig aan bod.

Deze tekst en die in de bijlage is een bewerking van een hoofdstuk in 'Mindfulness and Schema Therapy: A Practical Guide'. Michiel van Vreeswijk, Jenny Broersen & Ger Schurink. Oxford: Wiley. Verwachte uitgave in voorjaar 2014.


Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Als je wilt reageren op dit artikel, vul dan het onderstaande formulier in. Om ongewenste mail/spam tegen te gaan worden reacties niet automatisch geplaatst. Ze worden dus eerst even bekeken en verschijnen pas op een later tijdstip in het weblog.

Uw naam

Uw mailadres

Uw reactie

laat mij weten als iemand hierop reageert

onthoud mij

vul deze gegevens ook in: