mindfulness in therapie, coaching en trainingen

Mindfulness en slaapproblemen

Ger Schurink, 12 januari 2011


Een goede nachtrust kan verstoord worden door slaapproblemen. Wat vaak voorkomt is moeite met inslapen en doorslapen, vroeg wakker worden en nachtmerries.

Slaapproblemen, met name moeite met inslapen, kunnen ook een gevolg zijn van mediteren. Door de toegenomen helderheid en openheid worden dingen die voorheen niet zo toegankelijk waren meer bewust. Ze kunnen zich daardoor ook meer en makkelijker aandienen bijvoorbeeld in de fase van het inslapen. Er is meer bewustzijn overdag en soms ook voor of tijdens de slaap.
Uiteraard zijn er ook tal van andere reden waarom er problemen met het slapen zijn zoals: emotionele omstandigheden of pijn en ongemak.

image

Shinzen Young, een Amerikaanse meditatieleraar, geeft in een van zijn vele korte YouTubes-filmpjes, uitleg over hoe je met mindfulness kunt omgaan als je slaapproblemen hebt.

Kijk op: Sleep Interruption & A Good Night's Rest ~ Shinzen Young
Shinzen talks about sleep interruption on the meditative path and due to other conditions, and developing constant consciousness throughout the night: http://www.youtube.com/watch?v=DUQFw2jNf7s

Hij adviseert twee dingen:
Blijf stil liggen zodat het lichaam fysiek rust krijgt. Ga niet liggen draaien en sta niet op.
Zorg ervoor dat je geest rust krijgt door bezig te zijn met een van de meditatie-technieken.

Een van de redenen waarom slaapproblemen verergeren of blijven bestaan zijn negatieve gedachten. Rampscenario's zoals: Als ik onvoldoende slaap krijg dan kan ik morgen niet goed functioneren etc. etc. Dit verhoogt weer de spanning waardoor de kan op inslapen verder afneemt.

image
Zie je wel, als je slecht slaapt dan functioneer je de volgende dag niet goed!!

Cognitieve herstructurering (het bijstellen van onrealistische gedachten) kan hierbij helpen. In plaats van 'Ik moet goed slapen', ga je uit van de gedachte 'Ik wil een goede nachtrust hebben'. Goede nachtrust houdt niet in dat je de hele nacht in een diepe slaap moet bent. Je kunt ook voldoende uitrusten zonder continue en diep te slapen.

Vergelijkbare adviezen vind je bij Siegel, R.D. (2010) The mindfulness solution. New York: Guilford Press.
Informal mindfulness practice can continue until bedtime, which becomes an opportunity for a bit of formal practice. When lying down preparing to sleep, return your attention to the sensations of the breath. One of two things will happen: either you’ll get to have eight hours of uninterrupted mindfulness practice, or you’ll get a good night’s sleep. (p. 92)
Klik op Insomnia_(uit_Siegel,_2010).pdf voor de adviezen van Siegel bij Insomnia.

Op 26-03-2011 schreef Bart Oosting het volgende:

Dank voor het artikel (blog?).
De pdf van Siegel is erg goed. Dat hoorde ik ook terug van een aantal clienten.

 

Als je wilt reageren op dit artikel, vul dan het onderstaande formulier in. Om ongewenste mail/spam tegen te gaan worden reacties niet automatisch geplaatst. Ze worden dus eerst even bekeken en verschijnen pas op een later tijdstip in het weblog.

Uw naam

Uw mailadres

Uw reactie

laat mij weten als iemand hierop reageert

onthoud mij

vul deze gegevens ook in: