mindfulness in therapie, coaching en trainingen

Mindfulness en het toelaten van gevoelens

Ger Schurink, maart 2016

Er zijn verschillende mindfulness-methoden die kunnen helpen om gevoelens beter toe te laten.

• Aandacht en positieve gevoelens
• Aandacht voor lastige gevoelens
• De 3 minuten ademruimte
• Gevoelens benoemen
• Mediteren met een moeilijkheid
• Focussen op een neutrale plek
• Focussen op iets externs
• Pendelen

image

De essentie is steeds gevoelens toelaten in plaats van ze te bestrijden. Als je de ruimte schept waarin emoties er kunnen zijn, een klein beetje of in hun volle omvang, dan werkt de ‘natuur’ in ons. Gevoelens worden dan verwerkt, net als voedsel in onze spijsvertering, als het verwerkingsproces niet in de weg zitten.
Alle methoden die hieronder beschreven worden zijn variaties op dit thema. Net als bij fysieke fitness is het prettig om zelf bij mindfulness te kunnen kiezen welke ‘workout’ op dit moment het beste bij je past.
Download de volledige tekst:
Mindfulness_en_het_toelaten_van_gevoelens.pdf

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

 

Als je wilt reageren op dit artikel, vul dan het onderstaande formulier in. Om ongewenste mail/spam tegen te gaan worden reacties niet automatisch geplaatst. Ze worden dus eerst even bekeken en verschijnen pas op een later tijdstip in het weblog.

Uw naam

Uw mailadres

Uw reactie

laat mij weten als iemand hierop reageert

onthoud mij

vul deze gegevens ook in: