mindfulness in therapie, coaching en trainingen

Mindfulness en eten

Roy Thewissen, 9 januari 2011

Op de ledenvergadering van de Vereniging van Mindfulness jongstleden gaf ik een workshop van de door See True ontwikkelde Mindfulness en eten training. De Mindfulness en eten training is bedoeld voor mensen die ontevreden zijn over hun gewicht, een problematische relatie hebben met eten en/of een medische aandoening of ziekte hebben waar een gezond en evenwichtig eetpatroon gewenst is (zoals diabetes, hartkwalen, prikkelbare darm syndroom en zo meer).

De problematische relatie met eten is vaak terug te voeren op het ‘mindless’ eten (eten zonder er met je aandacht bij te zijn). We leven op de automatische piloot en staan dus niet echt bewust stil bij wat we doen, denken en voelen in ons leven. We ontwikkelen een ongezonde levensstijl, waarbij het goede voornemen vaak wordt ingehaald door de dagelijkse sleur. Ook ten aanzien van eten kan dat een probleem worden.

image
Eten bereiden zonder aandacht

Men gaat eten dan gebruiken om stress te verminderen of onaangename emoties weg te eten. Eten wordt hierdoor steeds meer het onderwerp van zorg. Je kunt een problematische relatie met eten ontwikkelen: je gaat meer eten of net minder, je eet heel onregelmatig, je gaat aan de lijn doen en proberen het eetpatroon terug onder controle krijgen. Dit gaat dan vaak in toenemende mate gepaard met stressvolle gedachten over en onaangename gevoelens rond eten, gewicht en uiterlijk. Je kunt dan terecht komen in een spiraal van diëten, zondigen en weer aankomen; en je daar weer schuldig over voelen en jezelf bekritiseren. Dit ondermijnt je zelfbeeld en zelfwaardering. Het is dan ook dit chronisch gevoel van ontevredenheid over jezelf dat je steeds weer doet terugvallen in je ongezonde patronen van controle proberen te krijgen over je eetgewoonten, je gewicht en je uiterlijk.

image

Hier dient zich een grote paradox aan: Hoe meer je jezelf en je eetgewoonten wil veranderen, je gewicht onder controle wil houden en je uiterlijk wil laten voldoen aan een of ander (schoonheids)ideaal, hoe meer op langere termijn je pogingen vruchteloos blijken te zijn en zelfs averechts lijken te werken en je de controle verliest.

Mindfulness kan je helpen anders om te gaan met deze onvermijdelijke paradox.
Het fundament van deze Mindfulness en eten training is het cultiveren van acceptatie van jezelf zoals je bent aan de binnenkant en aan de buitenkant. Door te accepteren en (her)waarderen van wie we zijn en hoe we eruit zien doorheen het verstrijken van de jaren in ons leven, kunnen we weer bewust genieten van het leven zoals het is. Deze training leert ons ook het accepteren van (vaak onbeheersbare) invloeden op onze eetgewoonten zoals stress, emoties en gedachten. We kunnen leren om hier een andere relatie mee aan te gaan.
Acceptatie bevordert inzicht en bewustwording van onze patronen van denken, voelen en de relatie van deze patronen met eten, waardoor er ruimte ontstaat om tot een meer realistische en duurzame verandering te komen ten aanzien van onze eetgewoonten.

image
Acceptatie van een enorm lijf

Deze training werd wetenschappelijk onderzocht in samenwerking met medewerkers van de Universiteit Maastricht (Faculteit der Psychologie en Neurowetenschappen). Dr. Hugo Alberts: “Het toepassen van mindfulness kan een positief effect hebben op problemen die met verstoord eetgedrag te maken hebben. Ons onderzoek laat zien dat mensen die de mindfulness en eten training volgen, in vergelijking met een controle groep, na de training minder last hebben van belangrijke aspecten van verstoord eetgedrag zoals drang naar eten, dichotoom (zwart/wit) denken, emotioneel eten en lichaamsontevredenheid.”.

De Mindfulness en eten training wordt momenteel aangeboden in Maastricht, Rotterdam, Amsterdam en Den Haag. Er loopt momenteel nog een onderzoek in Den Haag en er zal een nieuw landelijk onderzoek worden opgezet vanuit SeeTrue Maastricht waar de impact van deze training op eetgedrag en gezondheidsgedrag verder zal worden onderzocht.

Ook zal SeeTrue op 12 en 13 februari een 2-daagse opleiding verzorgen in Den Bosch voor Mindfulness trainers die deze training willen gaan geven. Het huidige 8-weken curriculum wordt dan gepresenteerd en er zal worden geoefend met specifieke oefeningen gericht op verschillende aspecten van mindful eten en acceptatie van jezelf en je lichaam.

Meer informatie over zowel de opleiding als het onderzoek zal wordt bekend gemaakt op de websites van SeeTrue opleiding en de VVM.

Als je vragen hebt over deze training dan kun je contact opnemen met:



Op 10-01-2011 schreef Rita Zeelenberg het volgende:

Voor het weblog van een ervaringsdeskundige op het gebied van mindful eten, kijk op: http://www.mindful-eten.nl

Op 10-01-2011 schreef Bart Oosting het volgende:

"“Het toepassen van mindfulness kan een positief effect hebben op problemen die met verstoord eetgedrag te maken hebben."

En wat precies wordt onder 'verstoord eetgedrag' verstaan?

Op 13-01-2011 schreef Roy Thewissen het volgende:

Met 'verstoord' eetgedrag wordt verstaan: (dwangmatig) te veel eten, te weinig eten of vreet buien.

Op 20-01-2011 schreef Bart osting het volgende:

Dank! Ik kan of kon me nauwelijks voorstellen dat meditatie alleen een duidelijk effect op ernstige eetproblematiek zoals bijvoorbeeld anorexia nervosa of boulimia zou hebben, dus ben enorm benieuwd naar jullie programma en de onderzoeksresultaten. Nogmaals dank!

Op 23-01-2011 schreef Roy Thewissen het volgende:

Dag Rita,

Ik heb je webblog over mindful eten met veel belangstelling bekeken en gelezen. Ziet er goed uit en het zal zeker bijdragen aan de bewustwording van mindfulness en eten! Ook voor mensen die reeds een training of workshop hebben gevolgd in mindful eten kunnen hier weer steun en inspiratie vinden.

Veel succes verder,

Roy

Op 23-01-2011 schreef Roy Thewissen het volgende:

Dag Bart,

De mindfulness en eten training zoals we ze hebben opgezet is net gericht op mensen die niet lijden aan een eetstoornis, ook al kunnen oefeningen en de achterliggende visie wel in die context toegepast worden.
Je vind meer info over de onderzoeksresultaten tot nu toe op onze website.

Groeten,

Roy

 

Als je wilt reageren op dit artikel, vul dan het onderstaande formulier in. Om ongewenste mail/spam tegen te gaan worden reacties niet automatisch geplaatst. Ze worden dus eerst even bekeken en verschijnen pas op een later tijdstip in het weblog.

Uw naam

Uw mailadres

Uw reactie

laat mij weten als iemand hierop reageert

onthoud mij

vul deze gegevens ook in: