mindfulness in therapie, coaching en trainingen

Boekbespreking: Mindfulness: Een praktische gids om rust te vinden in een hectische wereld

Déliane Spits, 20 januari 2012

Mindfulness: Een praktische gids om rust te vinden in een hectische wereld is oorspronkelijk in het Engels geschreven. De auteurs zijn journalist Danny Penman en Mark Williams die samen met John Teasdale en Zindel Segal de mindfulness-based cognitive therapy ontwikkelde. In het voorwoord beveelt John Kabat-Zinn het boek aan als een inspirerend programma. Het boek bevat voorafgaand aan een training, uitleg en informatie over mindfulness. Bij voldoende oefening en tijdsinvestering kan de training leiden tot het verkrijgen van meer grip op het leven. Ook kan deze helpen om meer voluit te leven van moment tot moment.

Zoals de titel al aangeeft gaat het om een praktisch boek. Door de prettige en duidelijke schijfstijl leest het boek gemakkelijk. Ook bevat het aansprekende voorbeelden. Deze zijn vooral gericht op lezers die verstrikt zijn geraakt in gedachten en gewoontepatronen waardoor zij zorgelijk en uitgeput zijn geraakt. In de eerste hoofdstukken wordt inleidend weergegeven wat mindfulness is, hoe het werkt en wat de bewezen effecten ervan zijn. De lezer krijgt de keuze om direct na het eerste inleidende hoofdstuk te starten met het achtweekse mindfulnessprogramma of eerst nog meer te weten te komen over de nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen die meer laten zien hoe en waarom we in de val lopen van negatieve manieren van denken en doen en hoe mindfulnessmeditatie daarin meer vrijheid geeft.

image

Zowel op de omslag als in de eerste hoofdstukken wordt regelmatig gesproken over het vinden van meer rust. Het lijkt er in deze hoofdstukken op dat het vinden van rust het doel van mindfulness is. Veel mensen zal dit zeker aanspreken omdat zij hier behoefte aan hebben. Of het te maken heeft met de vertaling of dat de schrijvers het zo bedoeld hebben is niet helemaal duidelijk. In ieder geval komt aan het einde van hoofdstuk 4 aan de orde dat het vinden van ontspanning, rust en voldoening niet het doel maar de neveneffecten zijn van het beoefenen van mindfulness. Daardoor wordt ook duidelijker dat er tijdens de beoefening van mindfulness naar niets gestreefd hoeft te worden. Het gaat niet om het vinden van meer rust maar er ontstaat wel meer vrijheid. Hierdoor hoeft geen gehoor gegeven te worden aan automatische reactiepatronen.

Vanaf het vierde hoofdstuk bevat het boek een training. Deze wordt ingeleid door een duidelijk overzicht en goede adviezen vooraf. Tijdens de training worden de verschillende dimensies van het "zijn" belicht en ervaren. De training bestaat uit wekelijkse oefeningen die meditaties en een gewoontebreker bevatten. Deze hebben als doel om zich op een niet-oordelende manier meer bewust te worden van gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties en ingesleten patronen te doorbreken. De gewoontebrekers zijn vooral op de algemene dagelijkse dingen gericht, het openen van nieuwe wegen en prikkelen van de menselijke nieuwsgierigheid. Een goede manier om uit de gewone dagelijkse routine te stappen. Ze zijn echter minder specifiek gericht op het doorbreken van persoonlijke ingesleten en belemmerende gewoontepatronen.

Williams M., Penman D., (2011) Mindfulness: Een praktische gids om rust te vinden in een hectische wereld. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. ISBN 9789057123412

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Als je wilt reageren op dit artikel, vul dan het onderstaande formulier in. Om ongewenste mail/spam tegen te gaan worden reacties niet automatisch geplaatst. Ze worden dus eerst even bekeken en verschijnen pas op een later tijdstip in het weblog.

Uw naam

Uw mailadres